Onvergetelijke reis

11 mei 2017 - Albany, Nieuw-Zeeland

Hi there,

We are back!! Het was even blogstilte, maar het was dan ook een lange, vermoeiende, geweldige reis met veel avonturen!!

Zondag 16 april was het zover, Walter was veilig aangekomen op het vliegveld. Al vroeg stond ik klaar om hem in de armen te kunnen springen na heel wat weken.

Onze reis begon maandag op het Noordereiland in Auckland city, waar we naar mount Eden zijn geweest. De volgende dag stond de Stray bus al vroeg op ons te wachten om de reis officieel te beginnen. Onze eerste meeting met onze te gekke busdriver Tia. Gek, grappig, raar maar toch heel zorgzaam. Chillax, peace out.

Onze eerste dag had als bestemming Hahei met hot water beach. Een gat graven op het strand en je hebt een hot pool, nice! Als afsluiter van de dag stond er een BBQ met de hele groep gepland. De volgende dag hadden we een vrije dag in Hahei en zijn naar de Cathedral Cove gelopen met onderweg wat stops bij leuke baaitjes. Na in de hoge golven gezwommen te hebben zijn we terug naar ons mooie hostel gegaan. Donderdagochtend stond de wekker weer vroeg om richting Raglan te vertrekken, ‘het’ surfstrand van Nieuw-Zeeland. Hier hebben we kunnen genieten van een perfecte sunset. Romantisch. Bij Waitomo hebben we met een boottour door de caves de sterrenhemel van glowworms kunnen bewonderen, waarna we door zijn gereden richting het naar rottende eieren stinkende Rotorua. Bij deze stop hebben we de volgende ochtend een tripje gemaakt naar Wai-o-tapu. Een gebied vol ingezakte kraters, koude en kokende modderpoelen, zwavelgrotten en een geiser. In de middag kwam een Maori guide ons vergezellen in de Stray bus en bracht ons naar Maori village voor een traditionele ceremonie. Na deze experience gingen we door naar de lodge waar een Hangi diner, eten wat wordt bereid onder de grond, voor ons werd klaargemaakt. Mjamm!! Ook zondag was ons wekkertje er weer vroeg bij. Via Taupo en de Huka Falls reden we naar Whakahoro. In the middle of nowwhere in de bushbush. Hier hoorde ‘s avonds natuurlijk een kampvuurtje bij met veel gezelligheid! Hier stond ook een vrije dag gepland, dus hebben we een wandeling gemaakt richting een waterval via en in de bushbush. Dinsdag was het tijd voor de Tongariro Crossing. Een van de mooiste dagwandelingen van de wereld, iets voor op de bucketlist! And we were lucky, de zon heeft de hele dag voor ons geschenen. Van maanlandschap naar helblauwe wateren naar een vulkanisch meer; een pittige wandeling waar geklommen en geklauterd moet worden, maar de wandeling van 19,4 km heeft het allemaal! Op alweer dag 10 stond onze laatste dag op het noordereiland gepland. Na onderweg een stop te hebben gemaakt om een kaplaarsgooiwedstrijdje te doen kwamen we aan in Wellington. Hier hebben we ‘het’ museum van Nieuw-Zeeland bezocht; Te Papa. Als afscheid van veel medebusgenootjes werd er savonds een drankje gedaan met zijn alle.

Donderdag stond al vroeg de Ferry klaar voor vertrek naar het zuidereiland, excited! Na onderweg wat dolfijnen te hebben gespot kwamen we aan het begin van de middag aan op het zuidereiland en zijn we vertrokken richting een national park, Abel Tasman. Regen, regen en nog eens regen. Maar dat mocht de pret niet drukken en met een big smile stapten we de kayak in om onze tour te beginnen. Zeehondjes die rondom de kayak zwommen, mooie stranden en kayakken door kleine caves.Ondanks de regen, zeker de moeite waard, wauw!  Na opgewarmd te zijn bij de openhaard bij de lodge en een warme douche was het tijd voor burgers. Burgers burgers en burgers, deze hebben we afgelopen weken genoeg naar binnen gewerkt. Maar deze burger was na de Ferger burger in Queenstown toch wel een toppertje. So huge! Zaterdag zijn we met de bus via de zeehonden kolonie naar Westport gereden waar we hebben overnacht om de volgende dag via de Pancake Rocks naar Franz Josef te rijden. Ons hoogtepunt; de helihike in Franz Josef! Met de helicopter werden we afgezet op de gletsjer. Spikes onder de voeten, ijsklifs, ijsgrotjes en een hele dag schijnende zon. The ultimate glacier experience! Na deze geweldige ervaring konden we chillaxen in de hot water pools. Ook de volgende dag stond er weer een drukke dag op de planning. Onze eerste stop onderweg was bij Lake Matheson. Het meer waar je de weerspiegeling van de bergen en bomen in het water kan bewonderen. Stop 2 was bij Haast en stop 3 was een fotostop bij een one line bridge. Deze bruggen zie je in Nieuw-Zeeland o-ve-ral. Na een lange dag kwamen we om 6 uur aan in Wanaka en was het tijd voor lekker eten bij de Mexicaan. Buen apetito! Dag 17 was de dag van queenstown. De stad waar iedereen het over heeft in Nieuw-Zeeland. Hier hebben we onze eigen trui ontworpen, kunnen smullen van de ferger burger, een rondvaart met een stoomboot gedaan, winkeltjes en bungeejump gekeken, door een park gewandeld en de kou kunnen ervaren van het echte zuiden. De dag van vertrek naar de volgende plek begon behoorlijk stresvol. 15 minuten voor vertrek brak de sleutel van onze kamer. Daar stonden we dan, alle ramen dicht, sleutel afgebroken en al onze spullen binnen. Gelukkig was er de man in de badjas die ons uit de brand heeft geholpen. Pfoe! De tour naar de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, Mount Cook, kon beginnen. De zon op de okerkleurige grazige heuvels en het enorm turquoise Lake Pukaki, een route als geen ander, wauw!!!! Na aangekomen te zijn in Mount Cook hebben we de Hooker Valley track gelopen. Zaterdag zijn we via terug weer via Lake Pukaki en Lake tekapo naar Christchurch gereden. De stad van de verwoesting. Geen kip te bekennen op de straten, behalve auto’s auto’s en auto’s. In plaats van de bus te pakken de volgende dag terug naar huis hadden we onze plannen gewijzigd en hebben de snelle route genomen. Hup vliegtuig in en 1,30 uur later waren we zondagavond back in Auckland. Geen 3 dagen in de bus zitten, maar 2 dagen langer thuis in Auckland.

Nieuw-Zeeland, een van de meest diverse landen op onze wereldbol wordt vaak gezegt. Van langgestrekte stranden tot ijsblauwe gletsjers, tropische regenwouden, actieve vulkanen, groen hobbitland, uitgestrekte bossen, knalblauwe meren, glowworms, bergen, hoge golven, caves, warmte en kou. Dit werd tijdens onze reis allemaal bevestigd. De natuur, de uitzichten, de mensen, de routes, het weer. Hier kun je alles vinden. Het was een mooie reis met veel belevenissen! We zijn samen dit avontuur aangegaan. Ik heb er zeker geen spijt van. Ook mijn bankrekening niet. Het was het meer dan waard!! We hebben genoten van Nieuw-Zeeland, het reizen en van elkaar!

Helaas hoort ook afscheid nemen erbij.. Vrijdagochtend 9 uur staat het vliegtuig klaar voor Walter om terug te vliegen naar Nederland, back home. Maar daar moeten we nu nog maar even niet aan denken. Nu eerst nog 2 daagjes genieten van elkaar en met elkaar. Donderdagavond zullen we afsluiten met een diner in de Skytower!

To the best places of this adventure, thanks New Zealand!

Liefs,
Marloes

1. Opa en Oma Boel:
    11 mei 2017
    Weer mooie en interssante belevenissen. we hebben dit verslag grondig verslonden en nu weer aan de studie!!!!! wat kan het leven hard zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Voor Walter een goede vlucht naar SPL

Gr. vanuit Rijnsburg waar wij op camping staan voor 13 dagen.
  2. Ineke Bruinhout:
    12 mei 2017
    Hi Marloes, Vanmorgen tijdens het zwemmen al het nodige van je moeder gehoord over jullie superreis samen (we hebben ook gezwommen hoor). Bij al die plaatsnamen gaan de nodige bellen bij me rinkelen van o ja, ik weet het nog, mooi!!!!! Wat hebben jullie oneindig genoten met zijn tweetjes. Uhhhh, emigreren?? Geniet nu nog maar verder van je verblijf en effe hard gaan studeren op je opdrachten en de volgende weken schieten voorbij. Liefs en groetjes van je buren Hans en Ineke
  3. Simone:
    12 mei 2017
    Hoi Loes!
    Wauw wat een avonturen. Wij zijn super jaloers!! Zo benieuwd naar alle foto's! Geheugenkaartjes nog niet vol?!
    Gek hoor, verjaardag vieren zonder jou. Maar... je hebt aan mij gedacht! Bedankt voor je super lieve kaart! Super leuk en op die manier ben je toch wat dichter bij huis.
    Nu het laatste deel van je stage in. Zet hem op, "nog even knallen' zoals mama zou zeggen. We denken aan je!
    Uiteraard gaan we Walter uithoren wanneer hij terug is.

Dikke kus!
  4. Astrid:
    13 mei 2017
    Hoi Marloes!
    Het duizelt me allemaal, de namen, de avonturen, de belevenissen, maar jeeeeeeh, wat een reis, uuuuuuh stage maak je mee, hahahahahaha, meis geniet van dit alles. En ik hoor het al, voorlopig heb jij nog geen heimwee naar Nederland!!!!

dikke kus
  5. Conny:
    15 mei 2017
    Hoi Marloes, ik had je reisblog langs zien komen op de mail en vervolgens vergeten om het te lezen. Nu dan toch eindelijk gedaan. Wat een mooie reis heb je gemaakt samen met Walter. Geweldig gewoon! Hier zullen jullie het later nog vaak over hebben! En van de foto's heb ik ook weer genoten! Geniet nog maar véél in NZ, ook al is het nu zonder Walter :(
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!